خانه / خبرها / گزارش نتایج مقدماتی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳

گزارش نتایج مقدماتی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام مهندسی کشور رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به گزارش مقدماتی سرشماری کشاورزی که از ۵ مهر تا ۱۸ آبان در کشور برگزار شد گفت: بر این اساس ۴ میلیون و ۴۳ هزار بهره‌بردار کشاورزی در کشور مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر،‌ دکتر عادل آذر در نشستی خبری افزود: این تعداد شامل تمام واحدهای تولید کشاورزی کوچک و بزرگ اعم از حقیقی و حقوقی هستند که در مقایسه با سرشماری کشاورزی سال ۱۳۸۲ حدود ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. وی گفت: باوجود این کاهش هنوز کشاورزی به‌عنوان فعالیت اقتصادی اول در روستاهای کشور محسوب می‌شود و بیشترین سهم را در اشتغال روستایی به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد:‌ طبق نتایج آمارگیری مستقل از نیروی کار نیز جمعیت شاغل در بخش کشاورزی کشور نزدیک به ۴ میلیون نفر برآورد می‌شود که نوعی هم‌خوانی و هماهنگی با نتایج این سرشماری دارد.

عادل آذر افزود:‌ منظور از کشاورزی در این سرشماری، آن دسته از فعالیت اقتصادی است که در ارتباط با کشت و کار محصولات زراعی، باغی، کشت محصولات گلخانه‌ای، دامداری، پرورش ماکیان به روش سنتی، پرورش کرم ابریشم، پرورش زنبورعسل و پرورش ماهی است. به گفته وی؛ از چهار میلیون و ۴۳ هزار بهره‌بردار کشاورزی اکثریت مطلق آن‌ها یعنی ۴ میلیون و ۳۳ هزار بهره‌بردار مربوط به اشخاص حقیقی یا همان کشاورزان، دهقانان و دامداران است که عمدتاً خرده‌مالک هستند و تنها ۹ هزار و ۶۰۰ بهره‌برداری ۲ / ۰ (دو دهم) درصد متعلق به اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و مؤسسات عمومی) است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت:‌ مساحت اراضی کشاورزی کشور (شامل زراعی و آیش و باغ) بدون در نظر گرفتن جنگل، جنگل‌کاری و مرتع‌داری حدود 6 / 16 میلیون هکتار گزارش شده است که در مقایسه با سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۸۲ که 7 / 17 میلیون هکتار اعلام شده بود معادل 2 / 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آذر تصریح کرد:‌ از دلایل این کاهش می‌توان به تغییرات مکرر رسمی و غیررسمی در کاربری اراضی از کشاورزی به غیر کشاورزی، موضوع کم‌آبی و کشت نشدن زمین به مدت بیش از ۵ سال اشاره کرد. وی افزود:‌ بااین‌حال مساحت باغات کشور از سال ۸۲ تاکنون از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. رئیس مرکز آمار ایران گفت: این در حالی است که در مدت فوق با کاهش ۹ درصدی مساحت اراضی زراعی برای کاشت محصولات سالانه مواجه هستیم. بگفته وی،‌ وسعت این اراضی از حدود ۱۶ میلیون هکتار در سال ۸۲ به 7 / 14 میلیون هکتار در سال ۹۳ کاهش یافته است.

عادل آذر افزود:‌ طبق نتایج این سرشماری متوسط اراضی کشاورزی یک بهره‌بردار با زمین در کل کشور 9 / 4 هکتار است که این متوسط در کشورهایی نظیر کانادا، برزیل، انگلستان و آمریکا به ترتیب ۲۷۳، ۷۲، ۷۱ و ۱۷۸ محاسبه شده است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: انواع دام سبک شامل گوسفند و بز برای مهر و آبان امسال ۴۴ میلیون رأس اعلام شده است که این رقم مربوط به جمعیت حداقلی این دام در سال است و همچنین زمان اجرای سرشماری در سال ۱۳۹۳ مصادف با عید سعید قربان و دهه محرم بوده که ذبح‌های انجام‌شده، به‌عنوان یکی از عوامل کاهش جمعیت دامی برای دوره آمارگیری محسوب می‌شود. بگفته عادل آذر بر اساس‌ آمارگیری دامداری و بررسی‌های مرکز آمار ایران، با آغاز زایش‌های فصلی، جمعیت دام سبک در اسفند امسال به حدود ۵۸ میلیون رأس خواهد رسید. وی افزود: برای بهره‌برداری از آمار جمعیت دام سبک بسیار اهمیت دارد که به این نکته توجه شود که جمعیت دام سبک به دلیل فصلی بودن زایش در طی سال ثبات ندارد و از جمعیت حداقلی در ماه‌های مهر و آبان به جمعیت حداکثری در انتهای دوره زایش تغییر خواهد کرد.

وی گفت:‌ در این سرشماری جمعیت گاو و گوساله 2 / 4 (چهار و دو دهم) میلیون رأس گزارش شده و متوسط تعداد دام در هر بهره‌برداری برای گوسفند ۳۶ رأس، برای بز ۱۹ رأس و برای گاو ۶ رأس محاسبه شده است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: ‌استان‌های خراسان رضوی و مازندران به ترتیب 3 / 8 و 9 / 7 درصد دارای بیشترین تعداد بهره‌بردار کشاورزی کشور هستند درحالی‌که استان‌های البرز و قم با 7 / 0 و 3 / 0 درصد بهره‌بردار، در انتهای رتبه‌بندی قرار دارند. وی درباره آمار اراضی کشاورزی هم گفت: استان‌های خراسان رضوی و خوزستان درمجموع ۲۴ درصد اراضی کشاورزی کشور در رتبه اول و دوم قرار داشته و استان‌های یزد و البرز و قم نیز جمعاً با 29 / 1 درصد، پایین‌ترین درصد اراضی کشاورزی کشور را دارند. آذر افزود:‌ استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و آذربایجان شرقی جمعاً با بیش از ۳ میلیون و ۷۱۵ هزار هکتار (۲۵ درصد) بیشترین و استان‌های قم و البرز با حدود ۷۴ هزار هکتار (5 / 0 درصد) کمترین مساحت زمین در عرصه‌های زراعی کشور را در اختیار دارند.

رئیس مرکز آمار ایران درباره آمار باغ و قلمستان‌ها نیز گفت:‌ استان‌های کرمان، فارس و خراسان رضوی درمجموع با ۶۶۶ هزار هکتار (۳۶ درصد) بیشترین عرصه‌های باغی کشور را به خود اختصاص داده‌اند درحالی‌که استان‌های قم و ایلام با ۱۵ هزار هکتار (8 / 0 درصد) کمترین مساحت باغات کشور را در اختیار دارند.

وی درباره آمار دام سبک (گوسفند و بز) نیز گفت:‌ ازنظر فراوانی تعداد دام سبک، بیشترین تعداد دام مربوط به استان‌های خراسان رضوی و فارس به ترتیب با ۹ و 6 / 8 درصد و کمترین تعداد نیز مربوط به استان‌های قم و البرز به ترتیب با 7 / 5 و 5 / 4 درصد است. رئیس مرکز آمار ایران همچنین درباره آمار گاو و گوساله در کشور نیز گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و آذربایجان غربی جمعاً با 8 / 23 درصد بیشترین تعداد گاو و گوساله کشور و استان‌های ایلام، هرمزگان و بوشهر با کمتر از ۲ درصد کمترین تعداد این نوع دام را در اختیار دارند.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین با بیان اینکه سرشماری عمومی کشاورزی نقش محوری و پایه‌ای در نظام ملی آمارهای کشاورزی کشور ایفا می‌کند گفت:‌ منبع بسیار مهمی در زمینه تهیه داده‌های ساختاری و پایه‌ای بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

بگفته وی؛ با استفاده از چارچوب‌های آماری حاصل از اجرای سرشماری، طرح نمونه‌گیری متعددی برای تأمین نیازهای آماری بخش کشاورزی آماده و اجرا می‌شود. عادل آذر ادامه داد:‌ سرشماری عمومی کشاورزی داده‌های آماری استاندارد برای تبادل اطلاعات با سازمان‌های آماری بین‌المللی را فراهم می‌کند.

وی افزود:‌ در اجرای این سرشماری، جمعاً ۱۲۳۲۶ نفر در رده‌های سازمانی مختلف مشارکت داشته‌اند که از این تعداد ۵۵۴۹ نفر مأمور سرشماری، ۱۸۳۵ نفر در رده‌های کارشناسی عملیاتی (شامل معاونین فنی و آموزشی استان و شهرستان، کارشناسان مسئول فنی و اجرایی و کارشناسان نقشه و فناوری اطلاعات) فعالیت داشته‌اند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت:‌ یکی از نوآوری‌های منحصربه‌فرد سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ استفاده از تبلت به‌جای فرم‌ها و پرسشنامه کاغذی جهت ثبت و پردازش اطلاعات بوده است. در واقع این نخستین آمارگیری بزرگ ملی است که با استفاده از تبلت به مرحله اجرا درآمده است. وی افزود: تاکنون استفاده از تبلت در سرشماری‌های بزرگ و ملی در هیچ کشوری گزارش نشده است درحالی‌که در این سرشماری از تعداد ۷۴۷۲ دستگاه تبلت استفاده شده است.

درباره ی مهندس بزرگ زاده

مهندس مجیب بزرگ زاده ، سمت: مدیرعامل و رییس هیئت مدیره، تحصیلات: کارشناسی ارشد، رشته تحصیلی: مهندسی علوم باغبانی، ایمیل: [email protected]، وب‌سایت: wWw.bozorgzadeh.ir